Starta Dagen Produktivt - Steg 3: Behöver Du Verkligen Göra Det?
Ledarskap / LeadershipPosted by Maziyar Khallagi 14 Nov, 2014 09:09Jag var
nyligen på ett möte där gruppmedlemmarna skulle lära sig att planera
och prioritera bättre för att bli mer produktiva i sin vardag. Det fick mig att
börja fundera på att det finns ett steg innan planeringsfasen. Det här gäller
främst i administrativa arbeten där vi utför rapporter för våra kollegor i
andra delar av organisationen. Det här steget som jag tänker berätta om
kan uppfattas kontroversiellt men jag lovar att det är effektivt och uppskattat
av de allra flesta i din organisation. Jag föreslår att du funderar lite på hur
ditt arbete (exempelvis sammanställning av rapporter) används av mottagaren.
Många av oss får instruktioner att göra vissa steg och utföra vissa arbeten men
vi ifrågasätter aldrig varför vi gör dem. Jag rekommenderar att du kontaktar de
personer som får dina rapporter och/eller annan information som du skickar till
dem. Fråga dem hur dina rapporter förenklar deras vardag i arbetet. Tillför de
ens något värde? Många gånger sänder vi iväg rapporter som ingen ens läser och
de hamnar ofta i papperskorgen. Därför är det viktigt att du kontrollerar
det som du gör tillför värde till mottagaren. Jag föreslår att du gör det här
kvartalsvis. Det tar kanske några minuter att prata om det men ni båda sparar
istället på en massa tid på onödiga rapporter eller extra uppgifter. Det
är trots allt så att många har synpunkter på att de överväldigas av
för mycket information så om du kan reducera denna överbelastning så
kommer alla parter att vara tacksamma.
- Comments(0)//forum.maziway.se/#post201