Utbildningar Om Mental Tuffhet

Utbildningar Om Mental Tuffhet

WWW.MAZIWAY.SE - Utbildningar & Privat Coachning

Vi Hjälper Dig Till Större Livsfärdigheter Genom Mentala Träningsprogram

TA TAG I DINA SÖMNPROBLEM FÖR ATT UNDVIKA BLI TJOCK

HälsaPosted by Maziyar Khallagi 23 May, 2011 13:32

Är du en nattuggla som får för lite sömn på vardagarna? Tyvärr riskerar du att bli tjock av detta. Det låter kanske konstigt men du kan faktiskt gå ner i vikt genom att sova ordentligt. Det finns studier som visar att de som sover 7-9 timmar per natt är smalare än de som sover mindre än 7 timmar. Det är nämligen så att för lite sömn saktar ner din ämnesomsättning. Dessutom kan dålig sömn leda till ökade nivåer av stresshormonet kortisol. Kortisol ökar vanligtvis aptiten och sänker samtidigt ämnesomsättningen. Tänk på de gånger du har varit övertrött. Dålig sömn kan rubba aptitreglerande hormoner på ett sätt som gör att du blir sugen på söt och fet mat. Därför blir du tjock av dålig sömn.

Här är några tips som kan underlätta om du har svårt att somna på kvällarna:

Släck ner när det närmar sig läggdags - taklampor, starka läslampor och datorskärmar. Stark belysning hindrar produktionen av sömnhormonet melatonin.

Undvik att träna eller på annat sätt "jaga upp dig" strax före läggdags.

Se till att inte vara uttorkad (drick vatten innan du lägger dig)

Undvik att äta 2-3 timmar innan läggdags.

Motionera dagligen. Inget gör det lättare att somna än naturlig utmattning som kommer från motion.

Se till att det är riktigt mörkt i ditt sovrum.

  • Comments(0)//forum.maziway.se/#post3