Utbildningar Om Mental Tuffhet

Utbildningar Om Mental Tuffhet

WWW.MAZIWAY.SE - Utbildningar & Privat Coachning

Vi Hjälper Dig Till Större Livsfärdigheter Genom Mentala Träningsprogram

PENGAR KAN FAKTISKT KÖPA DIG LYCKA

EkonomiPosted by Maziyar Khallagi 30 May, 2011 14:58

"Om pengar inte gör dig lycklig så har du förmodligen inte spenderar dem rätt."

Tvärtemot vad många svenskar tror kan pengar faktiskt köpa dig lycka, om du spenderar dem på rätt sätt. Du behöver däremot inte spendera mycket pengar för att vara lycklig. Visst gör höga utgifter för fritidsaktiviteter, resor och hobbyer oss mer nöjda med våra liv, men jag tror inte vi kan bli riktigt lyckliga av att köpa materiella saker. Det beror på att materiella saker såsom en ny jacka eller även ett hus ger oss tillfälliga lyckokickar. När jag har undersökt svenska konsumenters köpbeteende kan jag dra slutsatsen att alltfler har ändrat inställning. De rör sig bort från en påtaglig konsumtion, där de "handlar hänsynslöst" till ett liv med medveten konsumtion och sparande.

I dagens marknad med relativt svag sysselsättningstillväxt, har många konsumenter valt att spara mer och spendera mindre än de har gjort på många år. Flera av världens branschanalytiker förväntar sig att trenden ska fortsätta. Även om det pågående restriktiva marknadsbeteendet är resultatet av den ekonomiska nedgången, anser många analytiker att konsumenterna kommer framöver att anpassa sin ekonomi på vad som verkligen gör dem lyckliga på sikt.

Det här är faktiskt ett ämne som det inte fanns många studier om fram tills nyligen. Det finns nya rapporter om konsumtion och lycka som visar att människor är lyckligare när de spenderar sina pengar på upplevelser istället för materiella ting. Konsumenter är även lyckligare när de slutar med att försöka överträffa sina grannar med diverse produkter. En annan rapport visar att konsumenterna uppskattar vad de köper om de planerar inköpet långt innan.

Den påtagliga konsumtionen har fascinerat många genom åren. Man kan gå tillbaka så långt som 1899, då nationalekonomen Thorstein Veblen publicerade boken "The Theory of the Leisure Class". I den skildrade Veblen kritiskt överklassens konsumtion och beskrev delvis hur människor spenderade sina pengar för att visa sin sociala status. Det har alltid varit en självklarhet att extra pengar gör livet lite enklare. Flera undersökningar har visat att pengar, upp till en viss nivå, gör oss människor lyckligare eftersom pengar hjälper till att fylla våra grundläggande behov. Senaste forskningen visar att konsumtion snarare handlar om "känslomässig effektivitet", det vill säga hur man kan få mest möjliga lycka för sina pengar.

Upplevelser och inte materiella varor

Den viktiga frågan är vad grundar konsumenter sin lycka på? Flera analytiker och forskare har försökt att besvara denna fråga men insåg att det inte går att fastställa om ett plagg från Armani kommer att sätta ett större leende på läpparna än ett plagg från H&M. Däremot kunde de märka att faktorer såsom inköpskategori, dess storlek, inköpsfrekvens och till och med tidpunkten för inköpet, kan påverka den långsiktiga lyckan. En annan studie visar att många svenskar har ändrat sitt köpbeteende de senaste åren och föredrar upplevelser framför materiella ägodelar. Den visar sig att pengar spenderade på upplevelser som konsertbiljetter, språklektioner, matlagningskurser och resor ger längre tillfredsställelse än pengar spenderade på vanliga materiella saker. Det är därför många svenskar väljer att spendera sina pengar på kvällar hemma med familjen, titta på filmer, spela spel eller kanske bjuda hem vänner på middag. Genom att engagera oss i olika fritidsaktiviteter kan vi människor stärka våra sociala band med andra. Det är dessa starka relationer som ger oss varaktig glädje i våra liv. Många experter inom detaljhandel säger att denna ändring i köpbeteendet inte ska ses som en modefluga, utan snarare som "det nya normala”.

Efter lågkonjunkturen kan man se en emotionell förändring gentemot ägandet av saker. Jag tror att många svenskar har insett att de inte längre behöver det som de hade innan konjunkturnedgången. De är mer intresserade av att skapa minnen. Själva grundidén är att det är bättre att åka på en mini-weekend än att köpa en ny soffa.

Det finns sociala studier som visar att upplevelser skänker oss mer långvarig glädje eftersom vi kommer ihåg dem. Upplevelser lönar sig mer än materiella varor, eftersom vi människor har en tendens att färga våra minnen baserad på våra känslor. Detta stämmer även för upplevelser som är varken bra eller dålig. Låt oss ta ett exempel och anta att du vill ha en ny soffa. Den dagen du tar hem soffan är den perfekt. Den har precis den rätta färgen, det perfekta tyget och är precis så bekväm som du vill ha den. Du är verkligen nöjd första gången du sitter i den. Snabbspola nu tio år framåt. Nu är soffan kanske lite smutsig, inte lika bekväm och kuddarna har inte samma fina form. Minnet av den perfekta soffan kommer inte att göra dig lyckligare nu, det kanske till och med gör dig ledsen när du sitter på vad som en gång var den perfekta soffan. Låt oss säga att du istället skulle lägga dessa pengar på en upplevelse. En semesterresa där du blev biten av myggor, missade nästan ditt flyg och tappade bort dina kängor på semesterorten. Tio år senare är dina myggbett borta, kängorna är nog glömda för ett tag sen och bilden av det vackra vattenfallet, som du såg, hänger fortfarande på din vägg. Din semesterresa blir faktiskt bättre med tiden när du beaktar de lyckliga stunderna och glömmer allt krångel. Inga resor är perfekta men vi drar dem till minnes som perfekta.

Betalandets psykologi

Vi människor har en tendens att anpassa och vänja oss snabbt vid förändringar för att kunna behålla en stabil nivå av glädje och lycka. Studier om köpbeteende visar att vi vänjer oss snabbare vid materiella saker såsom en ny jacka eller en ny platt-TV, än vi anpassar oss till nya upplevelser. Även när vi köper ett nytt hus har vi en tendens att vänja oss snabbt. Efter en viss tid blir glädjen av husköpet bara en vanlig känsla och vi slutar att få glädje av det och då köper vi naturligtvis nya saker. Men det är egentligen inte de materiella sakerna vi vill ha mer av utan snarare den lyckokick som vi fick när vi hade precis köpt dem. Det är därför så många av oss kan stirra på en garderob full av dyra kläder och tycka att vi inte har något att ha på oss eller bläddra igenom tusentals låtar i vår iPod utan att hitta något som vi vill lyssna på. En semesterresa, en matlagningskurs, en teaterpjäs är däremot komplexa upplevelser. De tar en viss tid att smälta mentalt och känslomässigt. När vi upplever dem med våra vänner eller familj blir dessa upplevelser en del av våra relationer och skapar fler lager av minnen.

Det finns ju självfallet olika sätt att öka sin glädje, beroende på hur man spenderar sina pengar. Ett sätt är att köpa många små nöjen istället för en stor. Nöjen såsom massage en gång i veckan, en bra bok, färska blommor eller middag på din favoritrestaurang kommer att ge dig mer glädje än en större materiell sak såsom en ny sportbil. I stället för att ta två veckor lång semester, ta en kortare weekendresa! Vi anpassar oss självklart till de små sakerna också men eftersom det blir så många kommer det att ta längre tid. Nya upplevelser kräver heller inte en massa pengar. Att gå på en promenad med en vän kan ge mycket glädje utan att det kostar något. I en annan forskning inom pengar och hälsa kunde man se att rikedom i vissa fall påverkade människors förmåga att njuta av positiva känslor och upplevelser på ett negativt sätt. Många av de finansiellt rika människorna hade inte längre förmågan att kunna njuta av livets små vardagliga glädjeämnen, som exempelvis att äta en chokladkaka. Flera av dem beklagade sig att de kände sig tvungna att konstant överträffa sina grannar med materiella saker såsom bättre bil och liknande. Allt detta ledde till mindre glädje och lycka i deras liv.

Samtidigt behöver vi alla ibland inhandla större materiella produkter. Hur kan vi öka vår glädje då? Ett okonventionellt sätt är att spara pengar för dessa inköp i förväg, istället för att köpa dem på kredit. Innan kreditkort och mobiltelefoner kom och ändrade svenskarnas köpbeteende, var själva shoppingupplevelsen rikare, du sparade för inköpet och såg fram emot att äntligen kunna köpa det. Det är inte bara skönt att vara skuldfri utan du får även glädje av inköpet medans du sparar till det. När du till slut har din nya soffa eller drömsemester kan du njuta av det mer med vetskapen om att det är frukten av ditt hårda arbete. Med andra ord, att vänta på något och arbeta hårt för det, resulterar att det känns mer värdefullt och mer stimulerande. I slutändan är det våra erfarenheter i livet som gör oss lyckliga och de relationer som vi har med människorna som delar vår resa. Pengar kan vara ett utmärkt verktyg för att få ut det mesta av våra äventyr och tid med våra nära och kära, om vi vet hur man spenderar dem korrekt. Det betyder att vi ska spendera våra pengar på de saker och de människor som vi älskar, inte på de materiella föremål som vi uppmanas att köpa. Är du intresserad av fler tips som berikar ditt liv? Läs gärna boken "Mannens Överlevnadsguide" som finns ute i handeln nu.

Boka gärna någon av Maziways utbildningar för att höja ditt värde och leva ett framgångsrikt liv.

MAZIWAY + DU = FRAMGÅNG

  • Comments(0)//forum.maziway.se/#post5